Na wyjazd uczniowie zostali zaproszeni przez Stowarzyszenie „Razem dla Regionu” w ramach realizowanego Programu Priorytetowego – edukacja ekologiczna współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Przejazd i pobyt na terenie parku sponsorowany był przez Stowarzyszenie. W siedzibie dyrekcji parku w Porębie Wielkiej dzieci z ogromnym zaciekawieniem wysłuchały wykładu i obejrzały interesującą projekcję zdjęć na temat fauny i flory parku. Uczniowie dowiedzieli się, że istniejący od 1981 roku park chroni znaczną część Gorców, a największym naturalnym ich bogactwem jest puszcza karpacka, która wraz z polanami stanowi środowisko życia dla ssaków (ryś, wilk oraz ssaki kopytne), rzadkich gatunków ptaków (m.in. puchacz, sóweczka, głuszec), płazów i gadów oraz licznych zwierząt bezkręgowych, zwłaszcza owadów. Poznali symbol parku – salamandrę plamistą. Wysłuchali wielu ciekawostek dotyczących wyglądu i zwyczajów zwierząt, np. że salamandra, mimo podobieństwa do jaszczurek nie jest gadem lecz płazem; dlaczego na terenie parku może żyć tylko jedna rodzina wilków (obecnie licząca 5 osobników);a także to, że jad jedynej jadowitej w naszym kraju żmii zygzakowatej nie stanowi śmiertelnego zagrożenia dla człowieka i wiele innych.
Następnie uczniowie zostali podzieleni na dwie grupy i wraz z przewodniczkami wyruszyli na pięciokilometrową ścieżkę edukacyjną: „Dolina Potoku Turbacz” składającą się z 14 przystanków. Ścieżka prowadziła malowniczą drogą wzdłuż potoku Turbacz, wprowadzała w obszar ochrony ścisłej – rezerwat „Turbacz” im. W. Orkana, w którym las zachowuje swój naturalny charakter, aż do polany Szałasisko.
Wędrując ścieżką uczniowie mieli możliwość poznać potok górski, rozpoznawali różne gatunki roślin i grzybów, przeprowadzili obserwację zwierząt żyjących w zbiorniku wodnym - o tej porze roku były to głównie owady, np. larwy widelnic czy chruścików będące wskaźnikami czystości wody, słuchali głosu sójki i cudownej „ciszy” parku. Na jednym z przystanków zobaczyli źródełko zawierające liczne sole mineralne, które nadawały wodzie nieprzyjemny zapach. Wykonywali również z ogromnym zaangażowaniem liczne zadania edukacyjne, podczas których wykazali się dużą spostrzegawczością i znajomością świata przyrody, a jednocześnie świetnie się przy tym bawili.
Przeprowadzona lekcja pozostawiła w pamięci uczniów wiele pozytywnych wrażeń, rozbudziła zamiłowanie do świata przyrody i przyczyniła się do zrozumienia konieczności jej ochrony.
Dziękujemy Stowarzyszeniu „Razem dla Regionu” za sponsorowanie wycieczki naszym uczniom oraz dyrekcji GPN za niezwykłą lekcję i miłą atmosferę podczas wspólnego odkrywania piękna przyrody.
D. Staniszewska