Prawdopodobnie rzadko zastanawiamy się nad tym, ile mamy do zawdzięczenia naszej Ziemi. Bez lasów i tlenu nie moglibyśmy oddychać, bez gleby – jeść, bez deszczu i rzek - pić. Na Ziemi możemy robić coś, czego nie moglibyśmy robić na innych planetach – a mianowicie możemy żyć. Zwierzęta, drzewa i my - ludzie oddychamy tym samym powietrzem i żywimy się owocami tej samej Matki Ziemi. Lecz nie wydaje się, abyśmy bardzo troszczyli się o miejsce, które jest naszym domem. Dlatego, jak co roku, aby przypomnieć uczniom, że powinniśmy dbać o naszą planetę zorganizowany został szkolny Dzień Ziemi.
Gość przybliżył uczniom informacje dotyczące form ochrony przyrody w rejonie limanowskim, opowiedział również o lesie i jego ochronie, przypomniał, że my jako ludzie jesteśmy gośćmi w lesie i musimy szanować zwyczaje zwierząt w nim mieszkających. W czasie spotkania uczniowie dowiedzieli się także jakie są najczęstsze przyczyny pożarów lasu oraz jak destrukcyjny wpływ na środowisko ma wyrzucanie odpadów do lasu. Prelegent omówił również konsekwencje nieodpowiedzialnych zachowań np. wjeżdżanie na obszary leśne motocyklami lub quadami.
Na koniec spotkania wszyscy uczniowie mieli możliwość zadawania panu leśniczemu nurtujących ich pytań, na które otrzymywali wyczerpującą i satysfakcjonującą odpowiedź. Całe spotkanie upłynęło w miłej atmosferze, a wysłuchane wiadomości na pewno poszerzyły wiedzę przyrodniczą dzieci.
Drugim elementem szkolnych obchodów Dnia Ziemi było wykonanie gazetki zawierającej pytania dotyczące ochrony środowiska i skłaniające do refleksji, na które wbrew pozorom odpowiedź wcale nie jest prosta. Oto kilka z nich:
- Czy chcemy mieć więcej betonu czy więcej zieleni?
- Czy chcemy mieć więcej samochodów czy czystsze powietrze?
- Dlaczego umierają drzewa?
- Dlaczego tyle chorych dzieci?
- Dlaczego kwaśne deszcze?
- Dlaczego trudno jest oddychać?
Poprzez prelekcję przedstawiciela Nadleśnictwa Limanowa oraz okolicznościową gazetkę nauczyciel przyrody starał się uświadomić całej społeczności szkolnej jak ważną rzeczą w życiu każdego człowieka jest poczucie przynależności do środowiska oraz poczucie odpowiedzialności za jego stan, a te dwa działania miały być apelem do świadomości wszystkich uczniów, aby zdawali sobie sprawę, że działanie przeciwko naturalnemu środowisku to po prostu działanie przeciwko samemu sobie.
Gabriela Czop-Czachurska